Melding ongewenst verhuurgedrag

Huurproblemen: wat kunt u zelf doen?

Soms kunt u huurproblemen zelf oplossen. Bijvoorbeeld als de problemen ontstaan door slechte communicatie. Bekijk hieronder tips wat u dan zelf kunt doen.

  • Spreek uw zorgen of klachten uit tegen de verhuurder. Woont u bijvoorbeeld in een slecht geïsoleerde woning? Ga hierover in gesprek met uw verhuurder en zeg wat u anders zou willen.
  • Vindt u zaken onduidelijk, zoals uw rechten of bepaalde afspraken? Vraag dit aan de verhuurder. Misschien is de verhuurder iets vergeten te vertellen en kan hij of zij dat alsnog doen.
  • Denkt u dat uw verhuurder te veel huur vraagt? Doe dan eerst de huurprijscheck op de website van de Rijksoverheid.
  • Houd uw huurproblemen bij. Leg vast wat er volgens u niet goed gaat. Bewaar brieven, e-mails en telefoontjes op uw computer of telefoon.
  • Wanneer u de verhuurder vraagt om een oplossing, doe dit dan schriftelijk (brief of e-mail). Dan heeft u zwart-op-wit dat u om een oplossing heeft gevraagd, ook als uw verhuurder niet reageert.
  • Maak foto's met datum van hoe de woning eruitziet als u gaat huren én hoe u de woning oplevert bij vertrek. Als u later de schuld krijgt van schade of gebreken, kunt u laten zien hoe de woning eruitzag. Zo staat u als huurder sterk.
  • Heeft u te maken met een verhuurder die scheldt, boze mails stuurt, dreigt, onverwacht uw huis binnenkomt of het internet of warm water afsluit? Dat mag niet. Verzamel hier bewijs van en doe hier melding van. Schrijf al het ongewenste gedrag op met datum en tijd. Dit bewijs kunt u later nodig hebben.

Beschrijving

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Deze wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. In de wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Als een verhuurder zich niet aan de regels houdt, kunt u dat vanaf 1 januari 2024 bij ons melden. Dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven.

Welke regels zijn er voor verhuurders?

In de Wet Goed Verhuurderschap staan 7 regels. Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan deze regels? Dan kunt u een melding doen van ongewenst gedag. De 7 regels zijn:

  • De verhuurder mag u niet discrimineren.
  • De verhuurder mag u niet bedreigen of bang maken.
  • De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  • De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
  • De verhuurder moet u goed informeren over:
    • uw rechten en plichten over de woning (die niet in het huurcontract staan);
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
    • contactinformatie waar u de verhuurder kan bereiken;
    • informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
    • de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien.
  • De verhuurder mag alleen servicekosten rekenen die in de wet staan (Burgerlijk Wetboek art 259 en 261 van boek 7).
  • De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan u vragen.

Wie kan melden?

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:

  • U een huurwoning zoekt.
  • U een woning huurt van een particuliere verhuurder, woningcorporatie of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • U een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Welke gegevens zijn nodig bij de melding?

  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Anoniem melden is ook mogelijk. Zorg dan dat u geen persoonlijke informatie zoals uw naam of mail-adres doorgeeft.
  • Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt.
  • Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren.
  • Beschrijving van de situatie, eventueel met foto’s en bijlagen.

Sociale huurwoning

Zoekt of huurt u een sociale huurwoning, bijvoorbeeld van een woningcorporatie? Dan is de woningcorporatie zelf het 1e aanspreekpunt. In de gemeente IJsselstein is dit Cazas. Komt u er met hen niet uit? Dan kunt u terecht bij de autoriteit Woningcorporaties.

Wet betaalbare huur

De Wet betaalbare huur is op 1 juli 2024 ingegaan. Huurders en verhuurders kunnen op www.ismijnhuurteduur.nl zien wat de wet voor hen betekent. Het kabinet wil met de wet huren weer betaalbaar maken. De wet zorgt ervoor dat verhuurders een huur vragen die past bij de kwaliteit van de woning. Zo regelt de wet dat het gemoderniseerde woningwaarderingsstelsel (WWS) geldt voor middenhuurwoningen tot en met 186 punten. Ook hebben huurders door de wet betere huurbescherming. Eerder moesten zij zelf een maximale huurprijs afdwingen bij hun verhuurder, maar niet alle huurders waren daartoe in staat. Gemeenten kunnen vanaf 1 januari 2025 ingrijpen als verhuurders te veel huur vragen.

Hoe werkt het

Online melding doorgeven

Schriftelijk doorgeven

Stuur een brief naar ons, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein.

Vermeld de gegevens zoals hierboven beschreven.