Meldpunt Bezorgd
Soms hebben mensen zorg nodig, maar kunnen of willen zij zelf de weg naar hulpverlening niet (meer) vinden. Maakt u zich zorgen over iemand, bijvoorbeeld over een oplopende huurachterstand, ernstige verzameldrang (hoarding), een vervuilde woning, stank- of geluidsoverlast of verward of gevaarlijk gedrag (Wvggz)?
Beschrijving
Bij het Meldpunt Bezorgd van de gemeente IJsselstein werken mensen die ervoor zorgen dat iemand zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt. Het meldpunt werkt samen met partners zoals het sociaal team van de gemeente, de politie, huisartsen, de woningcorporatie en het Outreachteam van de gemeente.
Vanaf 1 januari 2025 kunt u een melding doen
U kunt per e-mail en telefonisch een melding doen voor/over bemoeizorg (als u zich bijvoorbeeld zorgen maakt over iemands huurachterstand), woningvervuiling of Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (als iemand verward of riskant gedrag vertoont, bij acuut gevaar belt u altijd 1-1-2):
- Download het formulier (docx. 35 kb), vul het in en e-mail het naar meldpuntbezorgd@ijsselstein.nl
- Bel naar 14 030 en vraag naar het Meldpunt Bezorgd.
Wat gebeurt er na uw melding?
Na een melding onderzoekt het Meldpunt Bezorgd eerst of de inwoner waarover de melding gedaan is al bekend is. Als de inwoner al hulp krijgt passend bij de melding, dan wordt de melding doorgezet naar de betreffende hulpverlening. In andere situaties of als de al lopende hulpverlening vastloopt komt het Outreachteam van de gemeente in actie.
Outreachteam
Het outreachteam is er voor inwoners die zelf geen hulp vragen, maar dit wel nodig hebben.
Het team probeert contact te krijgen met de inwoner. Zij gaan zo vaak als nodig is thuis langs om eerst zijn of haar verhaal te horen. Daarna gaan ze ook in gesprek met andere partijen zoals zorg, welzijn, politie en woningcorporatie. Ze kijken wat er precies aan de hand is en welke zorg of hulp de situatie kan verbeteren. De inwoner houdt daarbij altijd de regie en beslist zelf over mogelijke oplossingen.