Rekenkamer
De rekenkamer helpt de gemeenteraad om zijn werk goed te doen. Dat doen we door te onderzoeken of de gemeente zinnig, zuinig en zorgvuldig werkt. De rekenkamer is onafhankelijk en bepaalt zelf haar onderzoeksonderwerpen.
Beschrijving
Wat doet de rekenkamer?
In de Gemeentewet staat dat elke gemeente een rekenkamer moet hebben. De rekenkamer doet onderzoeken die antwoord moeten geven op de volgende vragen:
- Doet de gemeente wat zij zich had voorgenomen? Bereikt ze daarmee wat ze wil bereiken?
- Doet de gemeente de dingen die nuttig en nodig zijn met het oog op de lokale en landelijke ontwikkelingen?
- Krijgt de gemeente waar voor het geld dat ze uitgeeft?
- Houdt de gemeente zich in haar werk aan de regels?
De rekenkamer zoekt in haar werk naar verbinding met inwoners, gemeenteraad en maatschappelijke organisaties.
Hoe werkt de rekenkamer?
In de Verordening op de rekenkamer staat hoe de rekenkamer haar werk doet en welke wettelijke regels daarbij gelden. De gemeenteraad heeft deze verordening in 2023 vastgesteld. Het Reglement van orde (pdf, 671 kB) bevat praktische afspraken over de werkwijze van de rekenkamer.
De Verordening vormt de basis van het onderzoeksprotocol (pdf, 3.7 MB) van de rekenkamer. Dit beschrijft hoe de rekenkamer te werk gaat bij de uitvoering van onderzoek.
De begeleidingscommissie
Het contact tussen de gemeenteraad en de rekenkamer verloopt via de begeleidingscommissie. Daar zitten drie raadsleden in. Rekenkamer en begeleidingscommissie overleggen een paar keer per jaar en houden elkaar goed op de hoogte van elkaars werk en wensen.
Hoe effectief is de rekenkamer?
De rekenkamer onderzoekt of het gemeentelijk beleid doeltreffend (zinnig) en doelmatig (zuinig) is geweest en of de gemeente rechtmatig (zorgvuldig) handelt. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om of het beleid binnen de begroting is uitgevoerd, of er verantwoording over is afgelegd en of de raad er goed over is geïnformeerd. De rekenkamer doet ook aanbevelingen voor verbetering. Meestal neemt de raad de aanbevelingen over. De raad vraagt dan aan het college om deze verbeteringen door te voeren.
De rekenkamer wil ook weten wat het effect is van haar eigen werk. Daarom onderzoekt de rekenkamer regelmatig de ‘doorwerking’ van haar eigen onderzoeken.
Denk mee met de rekenkamer
Elk jaar onderzoekt de rekenkamer twee onderwerpen. Wat de rekenkamer onderzoekt, bepaalt zij helemaal zelf. Natuurlijk luistert de rekenkamer naar wat de raad wil. En ook u als inwoner kunt onderwerpen aandragen. Heeft u een wens of een idee? Laat het dan weten aan de secretaris van de rekenkamer via secretaris_RK_IJsselstein@raamwerk.nu. Geef in uw bericht duidelijk aan wat u graag onderzocht zou willen hebben en waarom u denkt dat de rekenkamer dit zou moeten doen. De rekenkamer zal u dan laten weten of uw idee wordt overgenomen.
Contact met de rekenkamer
Heeft u vragen aan of ideeën voor de rekenkamer, stuur dan een mail aan de secretaris: secretaris_RK_IJsselstein@raamwerk.nu.
Privacybeleid
De rekenkamer hanteert het informatiebeveiligingsbeleid en het privacybeleid van de gemeente. De privacy-toezichthouder van de gemeente, de Functionaris Gegevensbescherming (FG) is ook de FG van de rekenkamer.
Matthijs van den Berg (voorzitter)
Matthijs (1978) is momenteel directeur Kennis bij de Onderwijsinspectie. Daarvoor werkte hij in uiteenlopende onderzoeks-, beleids- en managementfuncties bij het RIVM in Bilthoven. Hij woont in Soest. In zijn vrije tijd sport en leest hij graag.
Nevenfuncties:
- Voorzitter Raad van Toezicht InnoBeweeglab
- Lid rekenkamer gemeente Huizen
Tijmen Siermann
Tijmen (1985) is van huis uit sociaal geograaf en studeerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkt als beleidsonderzoeker voor verschillende gemeentelijke onderzoeksafdelingen en voor andere rekenkamers. Hij is door deze rol goed bekend met vraagstukken op het gebied van fysiek domein, sociaal domein en de relatie tussen burger en bestuur, bijvoorbeeld door onderzoek naar burger- en overheidsparticipatie en gemeentelijke dienstverlening. Tijmen woont in Amersfoort en in zijn vrije tijd sport en leest hij graag.
Nevenfunctie:
- Lid rekenkamercommissie SED-gemeente (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland)
Roxana Chandali
Roxana werkt sinds 2021 als zelfstandig onderzoeker en adviseur, met name in en voor het openbaar bestuur. Daarvoor heeft zij lang op uiteenlopende beleidsterreinen bij de rijksoverheid gewerkt als (coördinerend) beleidsadviseur en projectleider. Ook heeft zij gemeentelijke werkervaring en onderzoekservaring.
Roxana woont en werkt in Gouda. In haar vrije tijd doet ze onder andere vrijwilligerswerk bij het Streekarchief Midden-Holland.
Nevenfuncties:
- Lid van de (vaste) klachtencommissie ongewenste omgangsvormen ministerie van BZK (2018-heden)
- Lid van diverse ad-hoc klachtencommissies ongewenste omgangsvormen (2018-heden)
- Lid van de (vaste) klachtencommissie ongewenste omgangsvormen van het ministerie van OCW (2023-heden)
- Lid werkgroep herdenking slavernijverleden Gouda (2023-heden)
Margreet Windhorst (secretaris-onderzoeker)
Margreet (1966) is opgeleid als historicus en archivaris. Zij vervulde beleidsfuncties bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Raad voor Cultuur en de gemeente Rotterdam. Sinds 2008 werkt zij onder de naam Raamwerk advies en tekst als beleidsadviseur en penvoerder, voornamelijk op het gebied van overheidsinformatie, erfgoed en cultuur. Zij verleent enkele dagen per maand ondersteuning aan de leden van de rekenkamer.
Momenteel loopt er nog één onderzoek, naar het toezicht op en de handhaving van de Energiebesparingsplicht voor bedrijven. Dit is een zogenaamd DoeMee-onderzoek van de Vereniging van Rekenkamers. Aan dit onderzoek doen veel lokale rekenkamers mee en ook de Algemene Rekenkamer is deelnemer. Een dergelijk onderzoek gaat niet heel diep in op lokale bevindingen, maar geeft een globale indruk.
Oudere rapporten kunt u terugvinden in het archief van de website. Gebruik zoveel mogelijk trefwoorden.
Onderzoek Algoritmen in IJsselstein. Op weg naar betere samenwerking tussen mens en machine (oktober 2024)
- Nota van bevindingen (pdf, 6.9 MB)
- Bestuurlijke nota (pdf, 5.5 MB)
- Presentatie (pdf, 683 kb)
Onderzoek naar de toegankelijkheid van de IJsselsteinse
stemlokalen tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2023 (april 2024)
- Ruim baan voor de kiezer (pdf, 28.6 MB)
- Bestuurlijke nota (pdf, 699 kB)
Quickscan doorwerking onderzoeken klachtafhandeling en minimabeleid (april 2023)
Onderzoek tegengaan zorgfraude (maart 2023)
- Tegengaan zorgfraude (pdf, 1.08 MB)
Grip op gemeenschappelijke regelingen, juli 2022
Onderzoek duurzaamheid eigen organisatie, 21 juni 2022
- Raadsvoorstel onderzoek interne duurzaamheid (pdf, 236 kB)
- Duurzaamheid, volledig rapport (pdf, 3.2 MB)
Onderzoek minimabeleid, 7 oktober 2021
Onderzoek klachtafhandeling, 7 oktober 2021
​Onderzoek doorwerking rekenkameronderzoeken, 16 maart 2021
Onderzoek Kwaliteit Raadsvoorstellen, 10 december 2020
- Rapport kwaliteit raadsvoorstellen inclusief bestuurlijke reactie
- Raadsvoorstel onderzoek kwaliteit raadsvoorstellen
Onderzoek Wijkgericht werken, 28 mei 2020
Onderzoek subsidiebeleid, 12 december 2019
Onderzoek RMN, 7 november 2019
- Jaarplan 2025 (pdf, 132 kB)
- Jaarplan 2024 (pdf, 145 kB)
- Jaarverslag 2023 (pdf, 188 kB)
- Jaarverslag 2022 en jaarplan 2023 (pdf, 157 kB)
- Jaarverslag 2019 en jaarplan 2020 (pdf, 164 kB)
- Jaarverslag 2020 en onderzoeksprogramma 2021 (pdf, 1,31 MB)
De rekenkamer brengt minimaal een keer per jaar een nieuwsbrief uit. Zo houdt de rekenkamer de raad op de hoogte van de eigen werkzaamheden. Ook besteden we aandacht aan interessante ontwikkelingen ten aanzien van de lokale rekenkamers in het algemeen.
- Nieuwsbrief RKIJ, november 2024 (pdf, 1,64 MB)
- Nieuwsbrief RKIJ, mei 2024 (pdf, 3,41 MB)
- Nieuwsbrief RKIJ, november 2023 (pdf, 1,86 MB)