IJsselsteiners kunnen zorgen melden bij Meldpunt Bezorgd

IJsselsteiners die zich zorgen maken over iemand in hun omgeving kunnen vanaf 1 januari 2025 contact opnemen met het Meldpunt Bezorgd. Bijvoorbeeld als een buurtbewoner erg in de war lijkt of als zij iemand vaak op straat zien zwerven.

Meldpunt Bezorgd van de gemeente

Soms hebben mensen zorg nodig, maar kunnen of willen zij zelf de weg naar hulpverlening niet (meer) vinden. Een oplopende huurachterstand, ernstige verzameldrang (hoarding), een vervuilde woning, stank- of geluidsoverlast of verward of gevaarlijk gedrag. Bij het Meldpunt Bezorgd van de gemeente IJsselstein werken mensen die ervoor zorgen dat iemand zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt.

Een melding doen

Vanaf 1 januari kunnen IJsselsteiners hun melding online op www.ijsselstein.nl/meldpuntbezorgd doen of bellen naar 14 030 en vragen naar het Meldpunt Bezorgd. Het meldpunt werkt samen met partners zoals het sociaal team van de gemeente, de politie, huisartsen, de woningcorporatie en het Outreachteam van de gemeente.

Van GGD naar Gemeente

Het Meldpunt Bezorgd komt in de plaats van het Meldpunt Advies en Bezorgd van de GGD. Door het meldpunt zelf te bemensen is er meer zicht op de IJsselsteiners die hulp nodig hebben en krijgen en kan deze hulp efficiënter worden ingezet.

Wat gebeurt er na een melding

Na een melding onderzoekt het Meldpunt Bezorgd eerst of de inwoner waarover de melding gedaan is al bekend is. Als de inwoner al hulp krijgt passend bij de melding, dan wordt de melding doorgezet naar de betreffende hulpverlening. In andere situaties of als de al lopende hulpverlening vastloopt komt het Outreachteam van de gemeente in actie.

Outreachteam

Het outreachteam is er voor inwoners die zelf geen hulp vragen, maar dit wel nodig hebben. Het team probeert contact te krijgen met de inwoner. Zij gaan zo vaak als nodig is thuis langs om eerst zijn of haar verhaal te horen. Daarna gaan ze ook in gesprek met andere partijen zoals zorg, welzijn, politie en woningcorporatie. Ze kijken wat er precies aan de hand is en welke zorg of hulp de situatie kan verbeteren. De inwoner houdt daarbij altijd de regie en beslist zelf over mogelijke oplossingen.